Monday, February 6, 2012

Mak aku main kejar-kejar dalam rumah dengan sepasang "kekasih" (agaknyer) burung kedidi

Ada satu petang nih, mak aku terperanjat tengok sepasang burung kedidi, chotchetchotchet riuh rendah main terbang2 dlm bilik tetamu. Agaknye, mereka tersalah masuk dan tak tau cari jalan keluar.

Tak cukup dgn main terbang2 dlm bilik tuh, dieorg dok ajak mak aku main kejar2 la pulak. Mak aku nak halau dieorg keluar, tp, dieorg lari dari dapur ke ruang tamu. Mak aku pon kejar. kuikuikui... Dieorg lari berpasangan tuh.. inline with each other. Amazing.

Pastuh, dieorg naik tingkat atas la pulak, pergi bilik Angah. Then, baru jumpa tingkap, keluar dan bertenggek atas besi ceracak separuh siap tuh. Yang kelakarnyer, due ekor burung kedidi tuh.. termengah-mengah kat situh... terjelir lidah nyer... kepenatan. kahkahkah... Mak aku pon penat jugak kejar dieorg!

Setiap pagi, due ekor burung kedidi nih akan bertenggek kat atas pagar belakang rumah aku. Sejak adegan kejar-mengejar tuh, mak aku rasa kesian pd dieorg. So, dier pon tabur beras atas rumput, bagik dieorg makan.

Since then, setiap pagi la mak aku bercakap dgn dieorg sambil bagik dieorg makan beras. Dieorg siap panggil geng2 lagik dtg makan beramai-ramai.

Itulah kisah burung kedidi dan mak aku :-)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...